44 процента. Това е била честотата на клик на първата банер реклама, която бива закупена от AT&T на HotWired.com през 1994 година.

През 2019 г. този тип реклама би се счел за спам или вирус. Нито един нормален човек не би кликнал на този банер.

За щастие онлайн рекламата бързо се развива от 90-те години на миналия век насам и вече не се налага да разчитаме на светващи разноцветни банери, с които да привлечем вниманието на потребителите. Вече можем да създаваме интересни реклами в разнообразни формати и да ги насочваме към онези хора, които наистина имат нужда от нашия продукт/услуга.

Настоящата статия ще ви помогне да се потопите надълбоко в съвременната онлайн реклама и да научите с какви възможности разполагате при създаването на реклами и кои са най-ефективните рекламни канали в мрежата през 2019.

Платена реклама при търсене

Търгът на Google обаче не е същият като аукционите на ценни вещи и антики. Ако аукционите искат да вдигнат максимално наддаването на цена, то търгът нa Google се печели не с най-висока цена на клик, а с най-висок рекламен ранг.

Рекламният ранг (Ad Rank) се изчислява като се умножи цената на клик по качествения рейтинг на рекламата. На свой ред, качественият рейтинг се изчислява, като се измери релевантността на рекламата спрямо целевата страница и ключовата дума, по която рекламата се показва. Към това се съобразяват още честотата на клик и потребителското преживяване. Това означава, че не цената има водеща роля за показването на рекламата, а нейното съдържание, което трябва да бъде ангажиращо вниманието на потребителите.

Google Ads се стреми да стимулира добрите рекламодатели да създават реклами с качествено съдържание, поради което Google възнаграждава качеството с по-добра рекламна позиция и по-ниска цена на клик.

Също така, Google се опитва да предотврати рекламирането на неподходящо или несъобразено съдържание, като този тип реклами обикновено се показват на ниски позиции или плащат висока цена на клик за първи позиции.

Ако вашата реклама спечели търг на Google, реалната цена на клик се изчислява спрямо рекламния ранг на рекламата под вашата – рекламният й ранг се разделя на вашия качествен рейтинг и към получената сума се прибавя един цент. Единствено в случаите, в които само вие се състезавате в рекламен търг без други участници или ако сте дали най-високата оферта в търга, но имате най-нисък рекламен ранг, ще заплатите зададената от вас максимална цена на клик.

Платена реклама в социалните мрежи

През 2019 г. огромен процент от населението на Европа и Щатите използва социални мрежи. И тъй като всички социални мрежи се опитват да „осребрят“ аудиторията си колкото се може повече, за да печелят пари, рекламните постове стават все повече и повече за сметка на органичните постове, създавани от потребителски профили.

Един от най-бързите и ефективни начини да достигнете до желаната аудитория, е да пуснете реклама в социалния канал, където тя прекарва своето време.

При социалните мрежи рекламодателите разполагат с разнообразни възможности да оптимизират своите рекламни кампании. Те могат да избират целта на своите кампании, вида реклама, насочването на рекламите и др. Ще споменем по-долу някои от водещите рекламни канали – Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter.

Facebook

Facebook разполага с почти 1,5 милиарда активни потребители ежедневно, които прекарват средно по 41 минути в платформата всеки ден. Facebook може да се похвали с най-голямата и най-ангажирана потребителска аудитория сред всички социални канали. Също така, Facebook е разработил един от най-лесните за управление рекламни инструменти за насочване на рекламни послания.

Първата стъпка при създаването на рекламни кампании е да изберете цел на кампанията. Имате възможност за избор да увеличите познаваемостта на бранда или реализирането на конверсии (продажби) на продукта/услугата. Ето и някои от основните показатели (KPIs – Key Performance Indicators) спрямо различната цел на кампанията:

Осведоменост (Awareness)

  • Популяризиране на бранда (Brand Awareness)
  • Достигане до потребители (Reach)
  • Разглеждане (Consideration)

Трафик към целева страница (Traffic)

  • Ангажираност (Engagement)
  • Брой инсталации на мобилно приложение (App installs)
  • Брой гледания на видео (Video views)
  • Генериране на лийдове/потенциални клиенти (Lead generation)
  • Съобщения от потребители (Messages)

Конверсия (Conversion)

  • Конверсии (Conversions)
  • Продажби по каталог (Catalog Sales)
  • Посещения в локален магазин (Store Visits)

След като изберете целта на вашата рекламна кампания, следва да се конкретизира типа реклама, който може да бъде – реклама с линк към външен сайт, графична реклама, видео реклама, реклама тип карусел, слайдшоу реклама, динамична реклама, реклама за генериране на лийдове, и реклама в Messenger.

Ще разгледаме накратко какво е значението на различните типове реклама:

  • Collection Ads – реклама, която популяризира продукти и позволява на потребителите да научат необходимата информация за тях без да напускат социалната мрежа. Този тип реклама също привлича трафик към вашите продуктови страници;
  • Dynamic Ads – този тип реклама популяризира вашите продукти пред потребители, които вече са проявили интерес към тях – видели са ги на вашия уеб сайт/приложение или другаде в интернет. Това, което трябва да направите, е да качите вашия продуктов каталог във Facebook и да пуснете рекламна кампания. Facebook ще продължи вместо вас да открива подходящи хора, които са ваши потенциални клиенти.
  • Lead generation Ads – този тип реклама генерира потенциални клиенти за вашия бизнес с помощта на реклама и формуляри, които потребителите попълват при интерес към продукта/услугата.
  • Facebook Messenger Ads – рекламите за Messenger ви позволяват да използвате приложението, за да достигнете директно до потребителите с конкретно послание. Вашата реклама може да се показва между съобщенията от други хора, както и да бъде под формата на ангажиращо съобщение към онези потребители, които вече са инициирали разговор с вашата бизнес страница през

Когато изберете и настроите желания от вас тип реклама, ще може да се възползвате от един от най-ефективните и мощни инструменти за социални мрежи, за да изградите вашата целева аудитория.

Ако искате да изградите аудиторията си от нулата, може да използвате опцията „Core Audiences“, която ви позволява да избирате от редица опции за насочване към конкретни потребители. Facebook сегментира тези опции по демографски показатели, интереси и потребителско поведение. Ето и списък с възможните опции за насочване:

Демографски показатели

  • Местоположение
  • Възраст
  • Пол
  • Езици
  • Семейно положение
  • Ниво на образование
  • Област на обучение
  • Училище
  • Студентски години
  • Работодатели
  • Заемана длъжност
  • Тип индустрия
  • Доходи
  • Нетна стойност
  • Наличие на собствено жилище
  • Тип на дома
  • Състав на домакинството
  • Етническа принадлежност
  • Поколение
  • Родителски статус
  • Събития от живота
  • Политическа принадлежност

Потребителски интереси (интереси, дейности, харесани  страници по следните теми)

  • Бизнес и индустрия
  • Забавление
  • Семейство и връзки
  • Фитнес и Уелнес
  • Храна и напитки
  • Хоби и дейности
  • Пазаруване и мода
  • Спорт и излети
  • Технологии

Потребителско поведение (Склонност за пазаруване онлайн, използване на устройства и други дейности, свързани със следните теми)

  • Автомобили
  • B2B
  • Бизнес пътувания/командировки
  • Благотворителни организации и събития
  • Дигитални дейности
  • Чужденци
  • Финанси
  • Работна длъжност
  • Медия
  • Потребител на мобилно устройство
  • Администратори на страници
  • Потребителско поведение при покупка
  • Пътешествия
  • Сезон и събития
  • Тип Уеб Браузър

За да таргетирате правилно вашата целева аудитория и да оптимизирате правилно платената реклама, е изключително важно да имате добра представа какъв профил притежава вашият клиент. Ако сте наясно с повече детайли за вашия тип клиент, ще може да се възползвате и от повечето опции за насочване на рекламата.

Ако не искате да влагате усилия в изграждането на собствена аудитория, то може да оставите Facebook да направи това автоматично за вас. Като използвате опцията Lookalike audiences, може да намерите и таргетирате аудитории, които са сходни с вашите клиенти или потенциални такива. Единственото, което трябва да направите, е да импортирате във Facebook списък с данни за контакт на вашите клиенти, за да може инструментът да ги изследва и изгради профил вместо вас.

Ако искате да таргетирате потребители, които вече са запознати с вашия бранд, използвате опцията Custom Audience. Импортирайте данни с контакти на вашите клиенти във Facebook и с опцията за ретаргетиране вашите реклами ще достигнат отново до тях.

LinkedIn

Социалната мрежа LinkedIn има значително по-малък обхват в сравнение с Facebook, който обхваща около 250 милиона активни потребители месечно. Тъй като обаче това е професионална мрежа, в която всеки актуализира своята лична информация, свързана с кариерното му развитие, LinkedIn се смята за най-подходящата социална мрежа за генериране на B2B лийдове.

Разходите за реклама в LinkedIn са по-високи в сравнение с останалите социални мрежи, но за сметка на това резултатите са високи и генерираните лийдове и конверсии са качествени. Това позволява на LinkedIn да оправдае по-високите рекламни такси.

Когато рекламирате в LinkedIn, може да избирате между три маркетингови цели: разпознаваемост на бранда, трафик към уеб сайт, генериране на потенциални клиенти.

След като изберете подходяща цел за вашата реклама, може да спонсорирате постове, които да се появят в потока с новини на потребителите; да изпратите спонсорирани съобщения на потребителите или да създадете текстови реклами, които се показват в дясно до потока с новини.

След като изберете и желания рекламен формат, идва интересната част с насочването на рекламата. Възможностите за насочване в LinkedIn са сбъдната мечта за B2B маркетингa – информацията за заеманите професионални длъжности и квалификационни умения на потребителите в общия случай е актуална, така че имате възможност да достигнете до вашите най-желани клиенти.

Ето и всички опции за таргетиране в LinkedIn:

Компания

  • Име на фирмата
  • Размер на фирмата
  • Индустрия
  • Последователи
  • Връзки

Професионален опит

  • Заемана длъжност
  • Работна функция
  • Опит на заеманата позиция
  • Годишен опит

Образование

  • Училища
  • Образователни степени
  • Области на обучение

Потребителски интереси

  • Лични умения
  • Членуване в групи
  • Възраст
  • Пол
  • Местоположение

Instagram

С 500 милиона активни потребители всеки ден и 64% потребители на възраст между 18 и 29 години, Instagram е социалната мрежа на младите, в която е най-лесно да предизвикате вниманието на т. нар. милениуми. Facebook притежава Instagram, поради което и рекламните кампании в Instagram може лесно да бъдат управлявани през Бизнес мениджъра на Facebook. В Instagram може да пускате реклами за популяризиране и разпознаваемост на бранда; както и за генериране на конверсии.

Популяризиране на бранд

  • Достигане до целева аудитория;
  • Обхват и честота
  • Популяризиране на бранд
  • Локална реклама

Разглеждане

  • Кликове и трафик към уебсайт
  • Гледане на видеоклипове
  • Обхват и честота

Конверсии

  • Реализации на уебсайта
  • Динамични реклами в Instagram
  • Инсталиране на мобилно приложение
  • Ангажиране с мобилни приложения

След като зададете целта на вашата реклама, може да избирате от четири типа реклами – изображение, видео, карусел и Stories.

Що се отнася до насочването на рекламата, възможностите в Instagram презентират в по-лек вариант възможностите на Facebook.  Може да насочвате реклама въз основа на местоположение, демографски показатели, потребителски интереси и поведение. Ще изброим всички варианти:

Местоположение

  • Градове
  • Държави

Демографски показатели

  • Възраст
  • Пол
  • Езици

Потребителски интереси

  • Използване на приложения
  • Кликове на реклами
  • Последвани Instagram профили

Потребителско поведение

  • Дейности, които потребителите от целевата аудитория извършват в и извън Instagram и Facebook

Подобно на Facebook, Instagram предлага опцията Custom audience, lookalike audiences и автоматично насочване, което анализира вашата настояща аудитория – локация, демографски показатели, интереси  и др.

Twitter

Twitter загуби един милион активни потребители през последната 2018 г., но те все още разполагат с 335 милиона активни потребители месечно. При рекламирането в Twitter има пет маркетингови цели, от които може да избирате:

  • Осведоменост и достигане до потребителите
  • Ангажираност с tweet
  • Последователи
  • Кликове и трафик към уебсайт
  • Инсталиране на приложение

След като изберете желаната цел, може да популяризирате tweet-ове с два инструмента – Twitter Promote и Twitter Ad Campaigns. С Twitter  Promote имате възможност да промотирате първите 10 органични tweet-ове за деня, които минават на тест за качество и ефективност спрямо вашата целева аудитория. За целта трябва да посочите 5 от интересите на потенциалните ви последователи, а Twitter ще свърши останалото вместо вас.

При рекламните кампании в Twitter може да избирате от следните опции за насочване:

  • Език
  • Пол
  • Интереси
  • Сходни twitter акаунти
  • Последователи
  • Устройства
  • Поведение
  • Ключова дума
  • Местоположение

Вътрешна реклама

Издатели като BuzzFeed създават съдържание, което ежедневно се популяризира неимоверно бързо в социалните мрежи. Те печелят пари, като споделят съдържание на други марки. Брандовете плащат на тези издатели да създават публикации и видеоклипове, които стават viral. Също така плащат на издателите за разпространяване и спонсориране на съдържанието до широката аудитория посредством уебсайта на издателя и социалните канали.

Когато заплатите за рекламни услуги на местен издател, може да се ползвате от неговите съвети за целевата аудитория и за начина на поднасяне на информацията в рекламата. Например, как да поднесете завладяваща история за вашия бранд, която да се запомни и да създаде положителен ефект.

По време на творческия процес по създаването на рекламното съдържание, ще комуникирате с издателя, който следва да създаде спонсорирано съдържание, което да се вписва в темите на съответното издание и изглежда като естествена част от съдържанието на уебсайта на издателя. По този начин, въпреки че вашата публикация е платена, тя няма да влезе в разрез и да наруши потребителското преживяване на аудиторията. Точно обратното, потребителите ще прочетат съдържанието с интерес и ги превърне в потенциални последователи на вашия бизнес.

Локалната реклама създава симбиоза между издателите и търговските марки. Издатели, които генерират спонсорирано съдържание, се възползват от предимствата на рекламираната търговска марка. Те могат да увеличат доверието на своите читатели, ако пуснат реклама на надежден бранд – 41% от читателите казват, че се доверяват на издателите още повече, ако видят информация за тяхна предпочитана и надеждна марка.

За търговските марки сътрудничеството с утвърдени и известни издатели може да отвори много  нови възможности и перспективи, които да подпомогнат спечелването на целевата аудитория и увеличаването на ангажираността. 31% от читателите споделят, че е по-вероятно да си купят от една марка след като са видели нейна реклама в локално издание, отколкото в международни като New York Times.

Pre- и Mid-Roll Реклама

Принуждаването на потребителите да гледат 30 или 60-секундна реклама в YouTube преди желания видеоклип не е най-добрият начин да се привлече вниманието на целевата аудитория. Това в общия случай дразни потребителите. Съкращаването на рекламното видео до минимум може действително да ангажира вниманието на потребителите без да изпробва търпението им.

Ако искате да рекламирате в YouTube – канал, в който възрастните гледат повече видеа отколкото гледат телевизия, може да се възползвате от TrueView рекламата.

True View реклами

С TrueView рекламите в YouTube заплащате за рекламата, само когато тя бъде гледана поне за 30 секунди или когато потребителят кликне върху нея. YouTube знае, че потребителите му очакват по-кратки реклами, така че рекламите, които нямат бутон за пропускане – са с дължина между 15 и 20 секунди. Ако искате да се възползвате от TrueView рекламата, може да избирате от две опции: реклами в потока с видеа, стартиращи преди конкретно видео, и реклами, които се показват като препоръчани спонсорирани видеа.

Рекламите в потока с видеа се показват преди началото на някои видеоклипове в YouTube или на уебсайтове, които са партньори в дисплейната мрежа на Google. След първите 5 секунди потребителите могат да изберат дали да пропуснат рекламата, но YouTube позволява да поставяте Call to action в рекламите си, като по този начин може да насочвате потребителския трафик към вашия уеб сайт или канал в YouTube.

Видеата, които се показват като препоръчани за потребителя, може да се появят на началната страница на YouTube или в секцията с препоръки, когато потребителите търсят видеа на определени теми с помощта на ключови думи. Ао някой кликне върху вашето спонсорирано видео, вдясно от клипа ще се появи придружаваща реклама под формата на банер, която подканва потребителя да научи повече за вашия бизнес.

Насочване на рекламите в YouTube

С над един милиард потребители от повече от 70 държави и достъп до дисплейната мрежа на Google, YouTube предлага изключително мощна и ефективна реклама в дигиталния маркетинг.

Рекламните инструменти на YouTube позволяват да насочите рекламите към вашата целева аудитория по критерии като местоположение, демографски показатели и интереси. Също така, може да ретаргетирате потребители, които вече са виждали рекламата веднъж или да поставите реклама на определени места или да зададете условие тя да се показва при видеа на конкретни теми и ключови думи. Ето и всичките опции за насочване на реклами в YouTube:

Местоположение

  • Държава
  • Град

Демографски показатели

  • Възраст
  • Пол
  • Родителски статус
  • Среден доход на домакинство

Интереси

  • Потребители със силен интерес към сходни теми на подбраните във вашата рекламна кампания.
  • Потребители, които преминават през определени житейски събития като преместване, завършване на университет, сключване на брак и т.н.
  • Потребители, които активно търсят информация и обмислят закупуването на продукти/услуги, сходни на предлаганите от вас.

Ремаркетинг

  • Насочване на рекламата към потребители, които вече са я виждали или са проявили интерес към вашия бранд.

Местоположения за показване на рекламите

  • Канали във YouTube.
  • Видеоклипове в YouTube.
  • Уебсайтове, които са част от дисплейната мрежа на
  • Мобилни приложения, част от дисплейната мрежа на

Тематично насочване

  • Ако таргетирате по тема „Фитнес“, рекламите ви ще се показват на видеоклипове, които са свързани с фитнеса.

Ключови думи

  • Показване на вашата реклама при видеоклипове, които са свързани с конкретна ключова дума.

Дисплейна реклама

Дисплейните реклами са тема на широки дискусии в сферата на дигиталния маркетинг. Дисплейните реклами нерядко се използват за злоупотреба – те подвеждат потребителите, като при клик злонамерените реклами могат дори да навредят на компютъра/устройството, през което е отворена рекламата. Поради тази причина репутацията на дисплейната реклама е не особено добра – тя се възприема като натрапчива, разсейваща и неподходяща.

От друга страна обаче, технологията на дисплейната реклама е вече доста напреднала. Рекламните банери се показват в определени случаи с цел потребителят да вижда релевантни реклами, които не дразнят окото, а напротив – са обвързани с неговите интереси и търсения.

Рекламните мрежи като Дисплейната мрежа на Google и потребителската аудитория на Facebook са лидери при употребата и приложението на дисплейна реклама. Те могат да показват рекламата на правилната целева аудитория, в най-подходящото време (когато потребителят търси сходен продукт/услуга) или на подходящото място (съобразено с това къде се намира потребителят). Това позволява на рекламодателите да насочват целево своите реклами и да имат по-голям контрол при провеждането на рекламни кампании.

Дисплейна мрежа на Google

С помощта на дисплейната мрежа на Google имате възможност да създавате визуално атрактивни и привлекателни реклами и да ги насочвате да се показват в над два милиона уебсайта и приложения, YouTube канали и Gmail. Също така, може да създавате нови аудитории, като таргетирате потребители, които според вас биха се заинтересували от вашия продукт и услуга. По-късно тези аудитории могат да бъдат използвани в ремаркетинг кампании за повторно насочване на рекламите към потенциалните клиенти на вашата марка.

Google Ads има и автоматична функция – ако не ви се инвестира време в изграждане на целева аудитория, може да оставите Ads да свърши това за вас. Функциите за автоматично насочване и офериране помагат на рекламодателите да определят подходящата аудитория и цена на клик на рекламата, които да отговорят на възвръщаемостта на инвестициите от кампанията.

Потребителска аудитория на Facebook

С помощта на широката потребителска аудитория на Facebook, търговските фирми могат да насочват своите реклами в социалната мрежа, където потребителите да ги видят без да бъдат подразнени от неподходящо рекламно съдържание. Вашите реклами ще се показват както в сайта на Facebook, така и в мобилните приложения на мрежата – Facebook и Messenger.