Ако обмисляте да заделите бюджет за маркетинг и реклама, за да достигнете до Вашата целева аудитория, трябва да помислите и кое е правилното място да инвестирате този бюджет. Такова място може да бъде, например, пространство с над 246 милиона уникални потребители, 3.5 милиарда ежедневни взаимодействия и около 700% възвръщаемост на инвестициите.

С настоящото ръководство ще Ви преведем през всичко, което трябва да знаете за Google Ads реклама през 2021 г. Започваме с отговори на често срещани въпроси, които ще поставят основите на Вашите знания за инструмента, за да можете след това да пристъпите към създаването на свои рекламни кампании.

За Google Ads

Платената реклама е важна за всеки собственик на бизнес през 2021. Google предлага рекламна платформа, наречена Google Ads, която може да бъде наистина полезна за растежа на Вашия бизнес. Предходното наименование, с което платформата бе известна дълги години, е Google AdWords реклама. Тя позволява на рекламодателите да създават реклами в мрежата за търсене, дисплейни реклами, реклами с продуктов листинг, реклами за мобилни приложения и видеореклами (Youtube). Рекламодателите могат да насочват рекламите по определени ключови думи в мрежата за търсене на Google, като по този начин рекламите се показват на потребителите при извършено търсене.

Какво е Google Ads?

Google Ads е рекламна платформа, която взаимодейства с търсачката на Google, с партньори в мрежата за търсене, с дисплейната мрежа на Google, с уебсайтове, видеоклипове, канали в YouTube, мобилни приложения и др. С помощта на Google Ads и дигитални агенции рекламодателите могат да насочват целеви трафик към уебсайт, което на свой ред да съдейства за увеличаване на реализациите – набиране на клиенти и осъществяване на продажби.

Как работи Google Ads?

Преди всичко се започва с настройване на кампания в Google Ads. За стартиране на реклама в Гугъл се прави подбор на подходящите ключови думи, които са релевантни спрямо нишата на съответния бизнес. Това се прави с помощта на инструмента Google Keyword Planner. Прави се анализ на думите и изразите, с които Вашите потенциални клиенти биха потърсили услугата, която предлагате.

Основната цел на Google Ads е да съчетае ключовите думи с рекламите и целевите страници, които създавате. Така когато потребител търси по ключова дума, ще може да види Вашата реклама. Що се отнася до дисплейната мрежа рекламите могат да се показват въз основа на целевата аудитория или уебсайтовете, които са релевантни на Вашия бизнес.

Как работи Google Ads в мрежата за търсене?

Рекламните кампании в мрежата за търсене са сред най-разпространените типове реклама в Google. Рекламодателите насочват и оферират по ключови думи, които съответстват на фразите, по които потребителите търсят тяхната услуга. Рекламодателят заплаща цена на клик – когато потребителят е кликнал върху рекламата, отвеждаща на уебсайта на клиента. Рекламодателите могат да създават реклами и целеви страници, които са тясно свързани с ключовите думи за търсене.

Преди да започнете да създавате рекламни кампании в Google Мрежа за търсене, трябва да сте уверени, че разбирате начина, по който работи платформата – какви са процесите за провеждане на рекламен търг, как работи качественият рейтинг, как да настройвате кампании и рекламни групи, как да създавате реклами и целеви страници. Не на последно място, да знаете как работи механизмът заплащане за клик върху реклама.

Как работи рекламният търг на Google Ads?

Как Google Ads определя кои реклами ще се показват, когато потребител извърши търсене? Прави се рекламен търг, който определя в какъв ред ще се показват рекламите. Има два основни фактора, които влияят на търга в Google Ads: максималната цена на клик, която сте задали, и качественият рейтинг на рекламата. Google взима предвид тези и други фактори при определянето на т. нар. рекламен ранг, по който се класират рекламите за съответното търсене.

Какво представлява рекламният ранг на Google Ads?

Рекламният ранг се определя на базата на максималната цена на клик и качествения рейтинг на рекламата по време на търга. Рекламният търг се извършва всеки път, когато потребител извърши търсене в Google. Той се провежда за части от секундата, по време на които потребителят въвежда думите, по които търси и зареждането на резултатите по тях (органични и рекламни).

1. Офериране на клик (Bids)

Рекламодателят задава сума – максимална сума на клик, която е склонен да плати за клик върху съответната реклама. Google Ads си служи и с интелигентни стратегии за офериране като подобрена цена на клик (Enhanced CPC), целева възвръщаемост на разходите за реклама (Target Return on Ad Spend), и целева цена за извършено действие (Target Cost Per Action). Това позволява на рекламодателите да задават автоматизирани оферти, фокусирани върху реализациите и стойността на реализация.

2. Качествен рейтинг (Quality Score)

Друг ключов фактор, който оказва влияние върху търга, е качественият рейтинг на рекламата. Качественият рейтинг се изчислява на база релевантността на рекламата, прогнозираната честота на клик и качеството на целевата страница, към която отвежда рекламата. Google Ads разглежда цялостното качество и релевантност на рекламите, както и целевите страници въз основа на заявката за търсене на потребителя.

Как работят рекламите за дисплейната мрежа на Google?

Рекламодателите могат да се възползват от опциите за насочване към целева аудитория или насочване към тип съдържание, за да достигнат до потенциалните клиенти. Рекламите в Дисплейната мрежа могат да се показват на сайтове от партньорската мрежа на Google,  в YouTube видеа (Youtube реклама) и мобилни приложения. Дисплейната мрежа на Google позволява на рекламодателите да насочват рекламата към подходяща аудитория, която към момента сърфира в интернет. Дисплейната реклама улавя вниманието на потребителя и при клик насочва трафик към вашата целева страница или сайт.

Къде се показват рекламите на Google Ads?

Съществува голяма разлика между платените реклами и резултатите от органичното търсене. Google рекламите се показват в най-горната или най-долната част от резултатите, а органичните такива се подреждат по средата. На кое място ще се визуализира вашата реклама зависи от рекламния търг, който споменахме по-горе.

Какво представлява мрежата за търсене на Google?

Мрежата за търсене на Google е мястото, на което ще се визуализират като резултати вашите текстови реклами. Тя се състои от търсачката на Google (Google Search Engine), както и други уебсайтове, на които се показват реклами от мрежата за търсене. Т.е. когато стартирате рекламата в мрежата за търсене, Вашите рекламни текстове ще се показват в резултатите от търсене в Google, както и в партньорската мрежа на Google.

Мрежата за търсене на Google е ефективно място за реклама, тъй като предоставя качествена информация по извършеното търсене и се стреми да бъде максимално полезна на потребителите. По този начин търсачката свързва успешно хората, търсещи продукти и услуги със съответните бизнеси, които ги предлагат. Мрежата за търсене на Google води до повече продажби и по-висок процент на реализации в сравнение с дисплейната мрежа на Google.

Колко струва рекламата в Google Ads?

Цената за реклама се изчисляват въз основа на съответната ниша, в която рекламирате и общата конкуренция по същите ключови думи. Ключови фактори, които влияят върху разходите за реклама са максималната цена за клик, зададена от рекламодателя, качественият рейтинг на рекламата, насочването по аудитории, дневният бюджет за реклама и др. Ако сте избрали да се показвате по скъпи и висококонкурентни ключови думи, цената на клик може да достигне над 10 или 20 лв. Такива думи са например, свързаните с право, застраховане, банково дело, маркетинг и др. В общия случай обаче цената на клик възлиза от няколко стотинки до 2-3 лв. на клик.

Рекламодателите разполагат с пълен контрол над своите бюджети и могат да оптимизират своите кампании с течение на времето, за да намалят цената на клик.

Как да използваме успешно Google Ads платформата?

Ако искате да използвате успешно платформата на Google за реклама, трябва да се обучите да боравите с нея блестящо. Да може да боравите с инструменти като Google Keyword Planner, за да намерите подходящи и популярни ключови думи, описващи услугите на вашия бизнес. След това да можете да създадете рекламна кампания, да тествате и оптимизирате вашите реклами, ключови думи, целеви страници и др. Google Ads се определя за изключително ефективна рекламна платформа, но изисква внимание, мониторинг, тестване и оптимизация.

Защо да се доверите на Google Ads рекламата?

Платената онлайн реклама играе съществена роля за развитието на бизнеса в глобален план. Дори и да не разполагате с голям бюджет за реклама, могат да се постигнат впечатляващи резултати. Ето защо е добре всеки бизнес – независимо голям, среден или малък, да опита да рекламира с Google Ads. По този начин може да се достигне до потенциални клиенти, които активно търсят конкретната услуга/продукт. Също така, да се прецени дали има добра възвръщаемост на инвестицията в реклама посредством реализации.

Насоки за работа с Google Ads

В настоящата статия ще научите всички особености при създаване на рекламна кампания – какви са настройките и как да стартирате рекламата. Насоките за работа с Google Ads са насочени към начинаещи рекламодатели, които все още учат как се работи с платформата и искат да създадат своята първа кампания.

Работа с Google Ads: Стъпка по стъпка

Макар замисълът на Google рекламата да е изключително ясен и логичен, работата с платформата не е лесна задача. Тъкмо обратното – изисква се доста време, докато човек навлезе в детайлите на програмата и се научи да работи с нея. Ще се опитаме да Ви преведем стъпка по стъпка през процеса по създаване на рекламна кампания в мрежата за търсене. Трябва да се има предвид, че кампаниите за дисплейна мрежа на Google и рекламните кампании за YouTube се различават по своите настройки, но се управляват с помощта на един и същ интерфейс.

Стъпка 1: Създаване на рекламен акаунт в Google Ads

Започнете работа с Google Ads, като създадете ваш акаунт в платформата.

Може да използвате съществуващ акаунт в Google и да се регистрирате с него в Google Ads. С него ще управлявате всички реклами, които създадете.

Стъпка 2: Използвайте пълната версия на Google Ads.

Избягвайте да използвате Google Ads Express, като кликнете върху линка „Experienced with Google Ads?”.

Google Ads автоматично пуска новите акаунти в Ads Express. Вие обаче бихте искали да ползвате пътната версия, която Google предлага. За да сте сигурни, че сте на нея, погледнете URL адреса в браузъра – ако не съдържа думата „Express”, Ви се показва пълната версия.

Стъпка 3: Създайте акаунт без кампания

Кликнете върху връзката „Create an account without a campaign”, за да започнете да използвате Вашия акаунт.

По време на тази стъпка може да започнете да създавате първата си кампания в мрежата за Търсене. Вместо това обаче предлагаме да започнете с опознаване на интерфейса и задаване на  други настройки – за проследяване на реализациите.

Стъпка 4: Потвърдете бизнес информацията и започнете да разучавате вашия акаунт

Потвърдете информацията за фактуриране – държава, часова зона, валута. След това кликнете на „Explore your account”, за да достъпите основния интерфейс на Google Ads.

Може да се наложи да потвърдите някои настройки преди да стартирате акаунта. След тази стъпка ще бъдете почти готови да започнете работа по първата кампания. Уверете се, че ползвате пълната версия на Google Ads, за да получите достъп до всички функции.

Стъпка 5: Преглед на общия интерфейс на Google Ads

Google Ads екранът, който виждате, трябва да изглежда по следния начин:

След като го достъпите, ще можете да настроите проследяването на реализациите, както и първата си кампания. Ако отваряте Google Ads за първи път, ще научите много за използването на неговия интерфейс. Колкото повече натрупвате опит в работата с акаунта, толкова по-лесно ще започнете да се ориентирате в него и да пускате реклами с лекота.

Стъпка 6: Свържете профилите в Google Ads и Google Analytics

Създайте акаунт в Google Analytics и свържете вашите акаунти. Ще започнем от Google Analytics и след това ще потвърдим свързването на двата акаунта.

Конфигурирайте свързването и го потвърдете в Google Analytics.

Когато влезете в профила си в Google Analytics, отидете на меню Admin и кликнете върху „Google Ads Linking”. След това ще потвърдите връзката от меню „Tools“ на Google Ads.

Потвърдете връзката в Google Ads. От меню “Tools” изберете „Linked Accounts”. Кликнете върху Google Analytics и се уверете, че настройката Auto-Tagging е активирана.

Стъпка 6 се осъществява много по-лесно, когато използвате един и същи акаунт за Google Analytics и Google Ads. Важно е двете платформи да могат да обменят информация помежду си, за да получавате коректни статистики и да настроите проследяването на реализациите. За да сте сигурни, че свързването се е получило, трябва да видите, че се е изписало „Linked”.

Стъпка 7: Настройване на проследяване на реализациите в Google Ads

Създайте цели в Google Analytics или активирайте настройката Ecommerce reporting в Google Analytics. След това импортирайте реализациите в Google Ads.

След като създадохте цели в Google Analytics, се върнете към Google Ads и кликнете върху меню Tools, а от там върху „Conversions”.

След това ще се отвори нов прозорец. Кликнете върху „Import conversions from another system”. Добавете реализациите от Google Analytics, за които искате да оптимизирате кампаниите си. Това може да бъдат продажби, регистрации и др.

Изберете импортиране през Google Analytics.

Изберете реализациите, които искате да импортирате. Целите, които сте създали, могат да бъдат импортирани веднага. Може да импотирате Smart Goal, Transaction или Lead actions.

Стъпка 8: Настройки на действие, водещо до реализация (Conversion Action)

Актуализирайте настройките за действия, които водят до реализация. Задайте стойност за реализация и преценете дали да я включите като тип конверсия към вашата рекламна кампания.

Може да зададете стойност за реализация или да използвате конверсия от Google Analytics. Това ще ви позволи да проследявате възвръщаемостта на инвестицията в реклами директно през профила Ви в Google Ads. Например, ако продавате продукт за 50 лв., може да зададете тази стойност за всяка реализация.

След това бихте искали да бъдете сигурни, че сте включили тази конверсия в графата за реализации. Има случаи и в които искате да импортирате реализация, но не и да я включвате към кампанията.

Стъпка 9: Модели на приписване (Attribution modeling)

Изберете модел на приписване за вашата реализация. Тъй като потребителите могат да имат множество различни взаимодействия с вашия бизнес, преди да осъществят конверсия, Вие бихте искали да изберете най-подходящия модел за приписване за Вашия бизнес.

Към момента съществуват 6 различни модела на приписване. Те се базират на последно кликване (приписва цялата услуга на последно кликнатата реклама), първо кликване (дава заслугата на първата кликната реклама), „линеен“ (разпределя равномерно взаимодействието между всички реклами), „затихване с времето“ (разпределя пропорционално заслугата на база последните 7 дни с нарастваща прогресия до последния ден преди реализацията), „въз основа на позиции“ (приписва по 40% от заслугата на първото и последното взаимодействие с реклами, а останалите 20% разпределя на останалите взаимодействия), управляван от данни (разпределя заслугите въз основа на предишни данни за това действие, водещо до реализация). Моделите за приписване ще Ви позволят да получите по-добра представа за ефективността на рекламите Ви, както и да ги оптимизирате по начин, който да доведе до повече реализации.

Стъпка 10: Създаване на кампании

Кликнете върху знака „+“, за да създадете вашата първа кампания Google Ads. Ще може да изберете типа на кампанията, както и нейната цел.

След като създадете кампанията, задайте типа кампания. Например, кампания за мрежата за търсене на Google. Може да избирате още типове кампании за дисплейната мрежа, видео, мобилни приложения и пазаруване.

Стъпка 11: Изберете мрежа на Google, Насочване и Аудитории

Изберете мрежата, в която вашите реклами ще се показват. За кампании в мрежата за търсене следва да насочите само към мрежата за търсене. За кампании от дисплейната мрежа изберете дисплейна мрежа на Google. Освен това на тази стъпка е добре да зададете насочване по местоположение, насочване по език и аудитории.

Изберете регион, в който рекламите да се показват, както и език.

Стъпка 12: Задайте бюджет и стратегия за офериране

Задайте дневен бюджет и стратегия за офериране за вашата кампания.

Обмислете използването на интелигентно офериране като подобрена цена на клик (Enhanced CPC), целева цена на действие (target CPA), целева възвръщаемост на разходите за реклама (target ROAS).

Стъпка 13: Създайте разширения за реклами в Google Ads

Използвайте всички подходящи разширения за реклами, с които да дообогатите информацията на вашите рекламни послания. Уверете се, че сте разгледали всички типове разширения, за да прецените кои от тях ще Ви свършат работа.

Стъпка 14: Създайте Рекламни групи на тематичен принцип

Създайте Вашите рекламни групи на тематичен принцип, за да може да насочите рекламите към сходни ключови думи. Отделете различните типове ключови думи в отделни рекламни групи.

Стъпка 15: Добавете ключови думи към рекламните групи

Насочете ключови думи в рекламните групи. Задайте типа на ключовите думи – съществуват четири опции, от които да избирате. Ключови думи с широко съвпадение – например, +кожени +обувки, съвпадение по фраза – например, „кожени обувки“,  и точно съвпадение – [кожени обувки] са основните три типа. Четвъртият тип са отрицателните ключови думи или това са думите, по които не бихте искали вашите реклами да се показват.

Стъпка 16: Създайте реклами, които да се отнасят към ключовите думи в съответните рекламни групи

Вашите реклами трябва да са релевантни спрямо ключовите думи, които са зададени в рекламните групи. Ключовите думи, рекламите и целевите страници, към които отвеждат рекламите трябва да са тясно свързани помежду си.

Стъпка 17: Създайте реклами, задайте заглавия, както и целеви URL адрес

Попълнете всички полета, които са част от рекламата. Задайте URL-адрес, който да съответства на ключовите думи. Напишете заглавие и описание на рекламата, които кратко и ясно да казват какво рекламирате и какви са предимствата на Вашия продукт/услуга.

Стъпка 18: Създайте още 1-2 реклами в групата

Една от изпитаните добри практики в Google Ads е да създавате по 2-3 реклами към рекламна група. Създайте поне една адаптивна реклама (Responsive Search Ad) в мрежата за търсене и поне една Expanded Text Ad във всяка рекламна група.

Стъпка 19: Стартирайте вашата рекламна кампания

Кликнете върху „Save” и „Continue”, за да стартирате вашата рекламна кампания. След това ще достъпите рекламната кампания през основния интерфейс на Google Ads.

Вашата кампания ще стартира веднага след като мине през одобрение. В процеса на нейната активност е добре да следите за представянето на рекламите и при необходимост да оптимизирате кампанията, за да постигнете повече реализации.