Facebook и бизнесът
Социалната мрежа Facebook непрекъснато нараства и се развива. През 2019 г. вече има над 1.65 билиона активни потребители месечно. Освен чрез личната стена за споделяне и чат за комуникиране с близки и познати, facebook се утвърждава и като водещ информационен източник. Множеството фейсбук страници на различни компании, телевизии, радиа непрекъснато обновяват потока от новини и на практика – където и да се намира човек, само с един клик на фб приложението успява да научи всичко важно за деня.
Фейсбук еволюира и по отношение на бизнеса. Платформата става все по-мултифункционална, тъй като позволява да създадете не само фб страница на фирма, но и да разкажете на фб потребителите за вашия бизнес чрез фейсбук реклама. Предимството на социалната мрежа е огромният ресурс от информация за потребителите, от който се ползва. Това означава прецизно насочване на рекламите на бизнеса към онези потребители, които са заявили интерес по темата и съответно влизат в категория „потенциален клиент“.
В тази статия ще разгледаме основните положения – стъпка по стъпка по изграждане на присъствие на бизнеса в социалната мрежа по начин, по който да достига ефективно до целевата аудитория от потенциални клиенти, за които след това да създадете facebook реклама. За целта ще спрем вниманието върху няколко основни теми: на първо място – как да си направим фейсбук страница на бизнеса и как да я управляваме професионално; на второ място – ще се опитаме да предадем в достъпен вид основите при изграждането на фейсбук рекламна кампания. На трето място – ще споделим с вас няколко успешно проведени фейсбук маркетинг стратегии и ще се опитаме да изведем добрите практики за увеличаване на продажбите за бизнеса с помощта на социалната мрежа.
Също така, ще споделим от нашия личен опит във фейсбук маркетинга, който сме натрупали през времето. Трябва да отбележим отново, че фейсбук непрекъснато се развива и променя и в този смисъл настъпват промени и във фб рекламата, които могат да доведат до разминаване след време в нещата, които сме описали тук. Основната структура обаче остава. Нашият съвет е да следите промените, да тествате и да се адаптирате към новото във фейсбук маркетинга.
Facebook страниците през 2021 г.
През 2016 г. фейсбук промени драстично дизайна на фб страниците. Новите страници притежават по-добра навигация и по-ясно открояващо се послание. Призивът за действие към потребителите се позиционира централно с помощта на “call-to-action” бутон.
Дизайнът изглежда елегантен и изчистен. Основните елементи на страницата са същите (профилна снимка, корица и пр.), като са подредени по нов и по-функционален начин.
Докато в стария вариант профилната снимка се застъпваше с част от корицата (както все още изглеждат потребителските профили), към настоящия момент профилната снимка при страниците е изнесена встрани и акцентът се измества към централно поставената корица. Запазени са размерите на профилните снимки (160×160 при разглеждане през компютър).
Основната промяна е в навигацията на страницата. Под профилната снимка се вижда меню, което позволява по-бърз достъп до информация за страницата, изображения, видеота, постове и събития. Страниците позволяват също така създаване на подменюта с ревюта, анкети и др., които позволяват на потребителя да се запознае отблизо с дейността и активността на фб страницата.
Акцентът при новите фб страници пада върху корицата. Тя е с размери 828×315 пиксела, в което можете да зададете основното послание към потребителите, харесали вашата страница.
Под корицата ще видите „call-to-action“ бутон, който позволява различни послания отново съобразени с типа на страницата и на бизнеса, който представя. Могат да се поставят послания като „Book Now“, “Call”, “Shop Now”, “Sign Up”, “Watch Video”, “Learn more” и др.
Най-същественото при последните промени на фб страниците по наше мнение е, че на тях фейсбук не показва реклами. Рекламите се показват в страничната лента на потребителските профили, както и в стената с новини на потребителите. В предишния вариант на фб страниците се показваха реклами в страничната лента до публикациите.
Фейсбук страницата обаче сама по себе си представлява реклама на бизнес (в общия случай), като по този начин фейсбук дава възможност на потребителя, отворил определена фб страница, да се фокусира изцяло върху нея и да не се разсейва с реклами на други страници или бизнеси.
Как се прави страница във фейсбук?
Това е първият и най-важен етап от всяка фейсбук стратегия. Да разкажете за вашия бизнес във фейсбук, като създадете фейсбук страница, която да набира аудитория. Ще опишем в 5 бързи стъпки как да направите това.
Стъпка 1: Представете се с основната информация за вашия бизнес.
Отворете следния URL адрес, за да създадете фб бизнес страница: https://www.facebook.com/pages/create.php След като го отворите, ще видите шест различни категории, от които трябва да изберете онази, която описва най-точно целта на вашата страница:
- Местен бизнес или място;
- Дружество, организация или институция;
- Търговска марка или продукт;
- Изпълнител, група или обществена личност;
- Забавление;
- Кауза или общност.
Изберете най-подходящата категория според вас, като имате предвид, че няма да бъде фатално, ако сгрешите, тъй като по-късно имате възможност да промените както категорията, така и името на страницата. Вписването на физически адрес на бизнеса има значение за изгледа на вашата фейсбук страница. За локални бизнеси страницата изглежда така:
А за страници на фирми без посочен адрес или за брандове – така:
След като кликнете върху желаната от вас категория, ще ви се отвори страница за попълване на начална информация за вашата фирма. Това включва кратко описание (1-2 изречения) на вашата страница, URL адрес на вашия сайт (ако бизнесът има такъв); URL адрес на фб страницата и профилна снимка. Ако сте избрали категория за местен бизнес, фб ще ви попита за тип подкатегория, с която да определите по-точно за какво е вашият магазин и какво продавате.
- Описание – разполагате със 155 символа, в които можете да разкажете за какво е вашата страница. Описанието ще се появява в горната част на фб страницата както за компютри, така и за мобилни телефони. Съветваме ви да бъдете точни в описанието (кратки и максимално информативни).
- Уеб сайт – тук въвеждате интернет адреса на сайта на вашия електронен магазин, фирма или бранд.
- Фб URL адрес – фб дава възможност да поставите уникално име за вашата фб страница, с което потребителите да ви намират по-лесно и бързо: facebook.com/yourbusiness (Тази опция може да не ви излезе веднага, Facebook може да ви я покаже след като наберете 25 фена на страницата).
- Профилна снимка – можете да качите лого на вашата фирма. Тази снимка ще се появи на главната страница като профилна, както и ще бъде снимка, с която публикувате постове и коментирате такива. Подберете картинка с квадратни размери, за да пасне точно. В другия вариант, фейсбук ще ви накара да изрежете профилната снимка с форма на квадрат.
*Размери на профилната снимка: трябва да качите снимка с размер не по-малък от 180×180 пиксела. В социалната мрежа тя ще се променя в следните формати:
- Като снимка на профила – 160х160;
- В потока новини – 100х100;
- На постовете на фб страницата – 86х86;
- При коментиране на пост – 43х43.
Последните две стъпки при създаването на фб страница включват добавяне на страницата към „Любими“ (за да я отваряте и менажирате по-лесно самите вие) и настройка на целева аудитория и фб реклама. Тези последни две неща могат да се пропуснат за момента при създаването на страница.
Стъпка 2: Създайте запомняща се фб страница!
След като създадохме фб страница в Стъпка 1, в Стъпка 2 ще се опитаме да я направим запомняща се и атрактивна за потребителите на мрежата. На първо място ще добавим снимка на корицата. Тя е главният елемент за визуализиране на вашия бизнес, тъй като заема централно място най-отгоре и ви дава шанс да бъдете цветни и ясни в посланието си. Снимката на корицата е първото нещо, което привлича вниманието на потребителя. *Размери за снимка на корицата. При разглеждане през компютър, фб използва размери 851х315 пиксела. Ако отворите страница през мобилни устройства, ще забележите, че там fb променя размерите, като изрязва 144 пиксела общо от двата края. Тоест, през телефона ще видите централната част на снимката с размери 563х315. След като подберете подходяща снимка за корицата, можете да я качите, като натиснете бутона „Добавете корица“.
Ако сте подбрали снимка, която има по-големи размери от посочените по-горе, фб ще ви даде възможност да я местите и подберете онази част, която пасва най-добре на страницата ви. След това кликате на бутона „Запази промените“ и сте готови.
След като публикувате новата корица, тя ще се появи и като пост на страницата. В полето на снимката добавете описание. Описанието може да включва място, дата на снимката и пр.
Така ще имате завършен вид и на поста, който ще достига и до потока с новини на потребителите, които първи ще харесат вашата фб страница.
Стъпка 3: Попълнете подробна информация за вашата страница
Разкажете на фб потребителите за бизнеса, като добавите по-подробно описание на вашата страница в меню „Информация“. За да направите това, отидете на „Настройки“ в главното меню на панела за администриране на страницата.
В меню „Редактиране на страницата“ се откриват разделите на фб страницата, които се виждат от потребителите в менюто. Можете сами да изберете раздели или да оставите фб автоматично да ги избере вместо вас. Менюто може да включва раздели като основните „Информация“, „Публикации“, „Снимки“, така и по-специфични като „Магазин“, „Събития“, „Бележки“ и/или „Харесвания“.
В меню „Информация за страницата“ ще видите вече попълнените от вас „Категория“, „Име“, „Потребителско име“ и „Кратко описание“. Можете да попълните „Подкатегории“ до 3 бр., „Адрес“ на вашия бизнес (ако сте посочили местен бизнес), „Начална дата“ за основаване на вашия бизнес, „Работно време“ на фирмата, „Дълго описание“, данни за контакт: „Телефон“, „Имейл“ и др. Всички тези подробности влизат в частта „Информация за страницата“ на вашата фб страница.
В меню „Публикации“ (както се подразбира) се показват единствено публикациите на страницата. Секцията „Магазин“ позволява да добавите продукти за продажба.
За момента обаче опцията не е активна в България.
Благодарение на тази секция се улеснява значително продажбата на артикули, извършвана само през фейсбук, без отделен електронен магазин. Опцията позволява настройка на плащания, доставка и рекламация на продукти. Фб страницата също така пази информация за извършените продажби. Меню „Снимки“ изнася на едно място всички изображения, качвани на вашата фб страница. В подменю „Видеоклипове“ можете да споделите с потребителите рекламни видеа, промо видеа, както и видео ревюта на подуктите/услугите, които предлага вашия бизнес. Изключително полезно е меню „Събития“, което позволява да създадете предстоящо събитие на вашия бизнес (напр. представяне на нов продукт и пр.). Меню „Бележки“ е стандартното приложение за съдаване на бележки, идентично с бележките при потребителските профили. Меню „Харесвания“ извежда статистика за реалните харесвания на страницата към настоящия момент. Статистиката включва цифра харесвания, процент на нови харесвания на страницата, както и кои приятели на потребителя са харесали също страниците.
Стъпка 4: Добавете модератори на вашата страница
Ако планирате да разработвате маркетингова стратегия за бизнеса и фб реклама с вашия екип на фирмата, то фейсбук дава възможност да дадете различни роли на вашия екип.
Можете да избирате от:
- Администратор – пълни права на достъп до всички настройки по страницата (при нейното създаване вие получавате права на администратор).
- Редактор – може да редактира страницата, да изпраща съобщения и да публикува постове от името на страницата. Също – да създава фейсбук реклами, да вижда кой администратор е коментирал или публикувал пост, както и да вижда Анализите на случващото се по страницата.
- Модератор – може да отговаря, да редактира и да изтрива коментари по страницата, да изпраща съобщения от името на страницата и да вижда кой администратор е създал или коментирал пост, създал реклама, както и да вижда Анализите на страницата.
- Рекламодател – може да вижда кой от администраторите е създал или коментирал пост, както и да създава реклами и да вижда Анализите.
- Анализатор – може да вижда кой от администраторите е създал или коментирал пост, както и да следи Анализите.
За да попълните екипа на фб страницата отидете на подменю „Роли в страница“ от меню „Настройки“. Там можете да изберете роля и да напишете името на ваш фб приятел, който е харесал вече страницата на бизнеса. Другият вариант е да напишете имейл адреса на съответния човек.
Стъпка 5: Публикувайте вашия първи фейсбук пост!
Добавете съдържание на вашата фб страница, като публикувате пост – като обновите статуса, споделите линк, снимка или видео, създадете събитие или отбележите „Важно събитие“ (постижение). Новото свежо съдържание на страницата ще я направи жива и ще ангажира вниманието на потребителя.
Имайте предвид, че визуализираното съдържание (със снимка, gif или видео) се представя по-добре, отколкото само споделяне на текстова информация. Фейсбук увеличава ранка на постовете с видео и те се показват повече в потока с новини на потребителите.
Според скорошно проучване, направено от BuzzSumo, фб постовете с изображения получават 2.3 повече ангажираност от страна на потребителите спрямо постовете без изображения.
След като публикувате вашия първи пост, фб страницата на бизнеса ви е готова! Можете да добавяте още съдържание под формата на постове, събития и др, както и да набирате фенове на вашата страница!
Полезни съвети за активно развиване на фейсбук страница
Как да съберем първите 100 фена на страницата
Преди да споделите новата страница на вашите приятели е добре да я дооформите така, че да има ангажиращо съдържание, което да привлече тяхното внимание. Публикувате още 3-4 поста на страницата с послания, които да ги ангажира. Така ще бъдете готови да:
Изпратите покани на вашите фб приятели
Кликнете на „Поканете приятели“, за да изпратите notification-и на онези от тях, които биха се заинтригували от новата страница.
Фейсбук дава възможност да изберете конкретни хора или готови групи от хора според тяхното местоположение, училище, университет, интереси и пр. След като изпратите поканата, приятелите ви ще получат notification да разгледат вашата страница.
Поканете вашите колеги във фирмата
Един от най-надеждните източници за likes на фб страницата – са хората, които са пряко ангажирани с този бизнес. Изпратете покани на вашите колеги в офиса, като ги помолите да харесат страницата и при желание – да изпратят покани на техни приятели, които също биха се заинтригували.
Популяризирайте фб страницата директно на вашия уебсайт
Фейсбук предлага официални приложения и бутони, които могат да бъдат вградени по страниците на вашия сайт, за да бъде по-лесно за посетителите на сайта да харесат вашата страница. Предимството на тези приложения е, че потребителят на сайта харесва страницата във фейсбук без да напуска сайта и по този начин изкуствено да се увеличава Bounce rate-а в статистиките на Google Analytics.
Имейл маркетинг в подкрепа на вашата фб страница
Добавете линк към фб страницата в подписа на вашия имейл. По този начин ще уведомите вашите клиенти и партньори индиректно за съществуването на вашата фб страница. Добавете в мейла и call-to-action послание, с което да подтикнете хората да харесат страницата.
Направете състезание или томбола
Facebook томболите могат да ви свършат чудесна работа за популяризиране на страницата. Измислете кратък въпрос с лесен отговор, както и награда, която ще спечели потребителят, изтеглен на томболата. Подтикнете хората да споделят вашата томбола, за да се включат повече хора, които да харесат страницата.
Как да пишем ангажиращи постове
Постовете, които публикувате на вашата фб страница, могат да съдържат текст, изображение или видео, както и линк. Припомняме, че постовете с изображения се представят 2.3 пъти по-добре спрямо постовете, съдържащи само текст.
Визуализирането на съдържанието играе съществена роля от ФБ стратегията за развиване на страница, както и пълния фейсбук маркетинг план. Това включва и планиране на честотата на постовете.
Фейсбук променя постоянно своите правила за показване на постове в потока от новини. Поради тази причина препоръчваме да експериментирате при създаването на постове. Колкото се може по-често предлагайте свежо и ново съдържание, което да споделяте във facebook. Също така, бъдете системни и винаги споделяйте качествено съдържание, тъй като вашите потребители ще свикнат да очакват често и надеждна информация.
Кое е най-доброто време за публикуване на пост?
Що се отнася до дължината на текста на поста, нашата практика е показала, че идеална дължина е точната дължина на основната информация, която споделяте без излишни допълнения. Напишете кратко послание до 40 символа, което да ангажира вниманието на потребителя да прочете още, като кликне на вашия линк, например. По-кратките текстове на пост се представят до 86% по-добре в сравнение с постове с по-дълъг текст.
Как да разберем дали постовете се представят добре?
След като публикувате пост на вашата страница, то със сигурност ще искате да проверите до колко човека е достигнал и дали е ангажирал тяхното внимание. Тук се включва инструментът на фейсбук за менажиране на съдържанието от меню „Инструменти за публикуване“.
Също така, в меню „Анализи“ ще откриете графики, които отчитат харесванията на страницата, на постовете и брой и процент на достигнати хора.
10 примера за успешни бизнес фейсбук страници у нас и в чужбина
Успешната фейсбук страница изисква редовна поддръжка, публикуване на постове, които ангажират вниманието на потребителите и отпращат към качествени целеви страници. Фейсбук изчислява рейтинга на страницата според това до колко човека достигат постовете и как хората реагират на тях.
Във фейсбук както големият, така и средният и малкият бизнес имат потенциала да се развиват и да достигат до големи аудитории от хора. Във онлайн пространството не е от значение колко голям си или в колко голяма офис сграда се помещаваш, тук важно е да имаш правилна и целенасочена фейсбук маркетингова стратегия.
1. Sofia Tech Park
София Тех Парк обновява редовно фейсбук страницата си целенасочено с новини, свързани със фирмата и сферата на бизнеса. Страницата набира интерес и последователи и благодарение на събитията и дейностите, които организират и в които взимат участие Sofia Tech Park. Участието в конференции под патронажа на президента и пр. подобни събития повишават вниманието на потребителите, които харесват и споделят постове. Така фейсбук разбира, че страницата е важна за хората и я показва на потребители спрямо техните интереси.
2. Public Relations Society of America (PRSA)
Американската ПР асоциация поддържа всекидневно своята фейсбук страница, като на нея можете да откриете постове, свързани с конкретни събития – обществени или в частност в областта на ПР-а. Също така на тази страница се залага повече на снимките, които имат изобразено послание, отколкото на текстов пост или снимка с написано над нея текстово послание.
3. Facebook Careers
Какъв по-добър пример за управление на фейсбук страница от такава, ръководена от самия екип на Facebook? Тук няма как да не ни направи впечатление честотата на постовете (всяка седмица винаги има по 1-2, а понякога и повече); техният тип – текст, подкрепен с линкове, снимки; употребата на H-тагове и пр. Не бива да подминаваме и добрата корица на страницата – офисът, където Марк Зукърбърг комуникира със служители на фейсбук отпраща към главната цел на страницата, заложена в името й – Фейсбук Кариери.
4. SHOP MDL
При поддръжката на фб страница на онлайн магазин ангажиращите постове са нещото, без което поръчките и продажбите за бизнеса биха пропаднали. Тук обновяването с нови постове с картинки – в случая на дрехи, е просто задължително. Снимките на продукти могат да бъдат придружени с информация за материала, цената и пр.
5. Parfumi-shop.net
Тази фейсбук страница предлага онлайн пазаруване на маркови парфюми. В бизнеса с парфюми гаранцията е или да отидеш на място в локалния магазин, за да си сигурен, че това, което купуваш е оригинал, или да се довериш на ревютата, които са оставили хората, закупили парфюм преди теб.
На тази страница акцентът е във визуализирането на продуктите, като администраторите са изписали с големи букви името на онлайн магазина, където реално могат да се направят поръчки.
6. Maria Ilieva
Страниците на публични личности се управляват по-лесно или по-трудно в зависимост от активността на самата личност – като медийни изяви, дейности, активности и авторитет. Тук отново огромна роля играят постовете и доколко успяват да ангажират вниманието на потребителита. Не на последно място, а сред най-първите като фактор е и харизматичността на самата личност.
7. Vivacom
Как да ангажираме вниманието на потребителите? Постове с продукти, услуги, събития и награди. Виваком напомнят, че не бива да забравяме и за подробности, подаръци при закупуване на определен продукт или услуга и пр.
Най-новото попълнение в услугата на телекома – 4G интернета, е обявено централно на корицата на страницата. Освен главните цветове на бранда, 4G услугата подканва потребителите да харесат страницата, постовете, самата корица чрез множественото изображение на иконката за фб лайк.
8. Под Моста
Фейсбук страниците на информационни сайтове, седмичници и списания непрекъснато обновяват своите постове. Страницата на “Под моста” се запомня. Защо? Профилната снимка и корицата са креативно изработени и изобразяват главната идея – да научаваме нови неща за изкуство, телевизия, театър, литература, журналистика и др. Постовете в дневника на страницата ангажират вниманието с актуални новини, интервюта, рецензии на книги, отзиви за събития и пр. Страницата се обновява ежедневно и по този начин привиква очакването на читателя за нови актуални новини за българската литература и изкуство.
9. Хидропарк “Вятърните Мелници”
Бизнеси като хидропарк „Вятърнитe Мелници“ печели вниманието с множеството ярки цветове на корицата, както и с професионалните снимки, с които редовно обновява страницата. Според целта – да си резервираш почивка в хидропарка – се съобразяват и постовете. Снимките са подкрепени с ласкателни текстове, примамващи с приятните занимания и развлечения, от които можете да се възползвате – да плувате в басейна; да преминете по техния мост на влюбените и да заключите любовта си с катинарче на него; да карате водно колело и пр.
10. Furniture Videnov
Мебели „Виденов“ поддържат своята фейсбук страница както с постоянни нови снимки на попълненията от предлагани мебели, така и с чести промоции, игри и конкурси. Сферата на бизнес позволява мотивиращи подаръци при различни инициативи.
Поддържането на потребителския интерес към бранда изисква не малко грижи и креативно мислене по отношение на маркетинговата стратегия. Мебели Виденов обират всички точки в тази посока, като пускат редовно конкурси от различно естество – за детска рисунка или пък за избор на подходящо име за нова мебел срещу което човек печели мебелта или друг тип подарък.
11. Културна ракия
Страницата на Културна ракия впечатлява с избора на маркетингова стратегия – основният продукт се рекламира с помощта на ясно очертан културен модел, залегнал в съзнанието на българина. Образите на Алеко Константинов и неговият герой Бай Ганьо са основни герои на фейсбук страницата, а и на сайта на изба Карабунар, като слогънът на фирмата гласи: “Това е ракия, която би пил Алеко, а не Бай Ганьо”.
Фейсбук страницата на Културна ракия се обновява редовно с постове, свързани с националните празници и традиции, които са релевантни с продавания продукт, а именно бутикова отлежала ракия за ценители.
Facebook реклама
Facebook е в услуга на бизнеса чрез предоставянето на възможност за показване на реклами. Нормално ли е обаче в социалната мрежа да се комерсиализира по този начин? По този въпрос има различни мнения, фактите обаче показват, че двете неща – социалната мрежа и бизнесът се сработват добре. Не бива да пропускаме факта, че така фейсбук помага не само на бизнеса да стигне до своите клиенти, но и на потребителите си да намират по-бързо търсените от тях продукти и услуги.
След като вече сте създали вашата бизнес фб страница и сте набрали популярност с няколко хиляди фена, то можете да подсилите продажбите с фейсбук реклама.
Предимствата на фб рекламата
Фейсбук страницата ви помага да разкажете за вашия бизнес, а фб рекламата помага на вашите постове да достигнат до точните потребители. Специалният алгоритъм на фейсбук насочва рекламата и по този начин оказва огромно влияние за това какви хора всъщност реално виждат и взаимодействат с вашия пост и бизнес.
Насочване
Фейсбук предлага множество опции за насочване на рекламата, според които да определите вашата целева аудитория – от стандартното географско насочване, възраст до насочване по интереси. Инструментът на фейсбук за реклама е лесен за управление и помага на рекламодателя да настрои бързо и лесно показването на рекламите.
Огромен мобилен трафик
Трафикът през мобилни телефони излиза на челна позиция по значимост за фейсбук. През смартфона се достига до физически магазин, но и вече се пазарува онлайн. Показването на реклами в движение оказва решаващо значение за бързото взимане на решение на потребителя за поръчка или достигане до търсения магазин.
Подробен анализ на резултатите от рекламата
Фейсбук не само ви предоставя отчети, но и помага с техния анализ за по-добро оптимизиране на рекламите. Анализът се изготвя не само на база показвания и кликове (както е в Google AdWords), но по-точно взаимодействие като лайкове или тип лайк (щастливо или намръщено човече), споделяне на спонсорирания пост или коментар. Тази информация ви помага да оценявате точно ползите от рекламите.
Как да си направя реклама във facebook?
Фейсбук предлага няколко възможности за платена реклама и местоположения на рекламите. Те могат да бъдат обобщени в следната схема:
- Кампания
- Рекламни групи – ако таргетирате потребители с разлчни характеристики, то подреждането на рекламите в групи ще ви помогне за тази цел. Рекламните групи могат да включват и различни типове реклами – като цветове, картинки, послания и др.
- Реклами – вашите създадени реклами вътре в рекламните групи.
След като сте си изяснили структурата при пускането на фейсбук рекламите,можете да преминете към следващата стъпка, а именно според целта – да определите размера и броят на рекламите, които ще пуснете в рамките на кампанията.
Определете целта
Инструментът за реклами на фейсбук ще ви помогне, като зададете в самото начало целта на кампанията.
Можете да избирате от няколко различни цели, като посочите онази, която максимално се доближава до вашата. Като посочите целта на фейсбук, неговият алгоритъм започва да настройва кампанията според нея, за да бъде тя възможно най-успешна. Цели:
- Ангажиране на потребителите с фб пост;
- Събиране на лайкове на фб страницата;
- Кликове към уебсайта;
- Конверсии/реализации на сайта;
- Инсталиране на уеб/мобилно приложение;
- Привличане на интереса към приложение;
- Увеличаване на посещаемостта на предстоящо събитие;
- Изпращане на запитване за услуга;
- Гледане на видео;
- Повишаване на посещаемостта на физически магазин;
- Събиране на налични данни на потенциални клиенти.
Например, ако изберете да изпращате хората към сайта с цел увеличаване на трафика, Фейсбук ще ви даде да въведете URL адреса на целевата страница, която искате да се посещава. След това инструментът на фб за менажиране на реклами ще започне да ви предлага реклами, съобразени както с целта, така и със зададената целева страница.
Изберете целева аудитория
При първата си фб рекламна кампания, вероятно ще ви се наложи да експериментирате с различни опции, докато определите точно целевата аудитория, която ще прояви интерес към вашите реклами. За да ви помогне, Фейсбук има специален инструмент за подбор на критерии на целевата аудитория.
Ако се колебаете дали да посочите по-тясна аудитория или такава с по-широки нтереси, то съобразете това решение спрямо крайната цел. Ако желаете да увеличите трафика към вашия сайт, то вероятно ще искате да се фокусирате върху онзи тип потребител, който ще се заинтересува от продуктите/услугите, които предлагате. Ако пък, от друга страна, искате да повишите разпознаваемостта на бранда, то можете да се фокусирате към по-обща аудитория.
Фактори, определящи насочването на рекламите към съответната аудитория:
- Местоположение
- Възраст
- Пол
- Езици
- Личен статус
- Образование
- Работа
- Финанси
- Местоживеене
- Етнос
- Поколение
- Родители
- Политика
- Отбелязани събития в живота
- Интереси
- Поведение
- Познанства и контакти
Фесйбук позволява и да изберете опцията Персонализирана аудитория. Това ви позволява да таргетирате хора, които имате събрани като налични клиенти на фирмата, посетили вече вашия сайт и др. След като старитрате кампанията и тя започне да показва успешно рекламите, фб започва да събира информация за тяхната успеваемост спрямо аудиторията. Можете да запазите създадените аудитории за бъдещи кампании.
Определете бюджет за кампанията
Фейсбук предлага на рекламодателите няколко опции за определяне на бюджет – дневен бюджет или за целия период на кампанията.
- Дневен бюджет
Тази опция е подходяща, ако искате вашите реклами да се показват равномерно през целия ден. Дневният бюджет се харчи за 24 часа. Имайте превид, че мнималният бюджет за деня, който можете да зададете за реклама е 1 долар, а бюджетът ви трябва да бъде поне 2 пъти по-голям на определената цена на клик.
- Бюджет за целия период на кампанията
Ако искате вашите реклами да се показват за точно определен период от време, изберете тази опция за бюджет. Това означава, че фейсбук автоматично ще разпредели показванията на рекламата според бюджета и зададеното време на показване.
График на показване
Можете да избирате дали вашата реклама да се показва през целия ден или през специфични дни от седмицата и часове от денонощието.
Оптимизация и определяне на цените на клик
Можете да избирате определяне на цената според вашите цели, кликове на рекламите или импресии (показване на рекламите). Това оказва влияние на начина, по който се показват рекламите. Така вие плащате за показване на рекламите на точните хора от вашата целева аудитория, които биха извършили желаното от вас действие, но Фейсбук контролира максималната цена на клик.
Ако не желаете фб автоматично да определя цените на клик, можете да ги въвеждате ръчно. Тази опция ви дава пълен контрол над това колко сте склонни да платите за реално постигната цел. Разбира се, алгоритъмът на фб ще ви помага с предложения за цена, изготвеи на базата на кампании на други рекламодатели, сходни на вашата.
Тип показване на рекламите
Может да избирате от две опции: стандартно и ускорено. Стандартното показване ще разпредели рекламите ви през деня, докато ускореното ви помага да достигате по-бързо до целевата аудитория.
Създайте вашата реклама
Как искате да изглеждат вашите реклами? Това, разбира се, отново зависи от целта, която сте си поставили в началото.
Ако желаете да увеличите трафика към сайта, фейсбук инструментът за създаване на реклами ще ви предложи и такъв тип реклами с бутон, които потикват потребителя да клика на тях. Тук има и два типа реклами – с линкове и карусели. Тоест, можете да настроите 1 реклама с линк или реклама, съставена от няколко изображения (карусел) – с 3 или 4 картинки, което вече ще увеличи и цената на показване.
Каруселът ще изглежда горе-долу по този начин:
След като изберете измежду един от двата типа, можете да подберете подходящи изображения. Тук трябва да се съобразите с критериите на фейсбук за реклами. За реклами, съставни от 1 изображение, трябва да съобразите:
- Текст: 90 знака;
- Заглавие с линк: 25 знака;
- Съотношение на цялата реклама към изображение: 1.91:1;
- Размер на изображение: качете изображения с големина 1200х627 пиксела (или минмум ширина 600 пиксела за реклами, които ще се показват в потока от новини на потребителите).
При реклама тип карусел:
- Размер на изображения: 600х600 пиксела;
- Съотношение на изображеията: 1:1;
- Текст: 90 знака;
- Заглавие: 40 знака;
- Линк и текст на линка: 20 знака;
- Изображението не може да съдържа повече от 20% текст.
Напомняме, че това са изискванията при цел на кампанията – повишаване на трафика към сайта. Ако изберете друга цел, ще ви се отворят и други опции за реклами.
Feed с новини през мобилни устройства
Дясна колона на сайта
Важно е да отбележим, че ако вашата реклама не отпраща към страница на фейсбук, а към външен уебсайт, то имате възможност да стартирате кампания за показване на реклами само в тази странична дясна лента на сайта.
Успеваемост на Facebook рекламите
Фейсбук разполага с инструмент, който изчислява и показва в детайли успеваемостта на проведената от вас кампания. Получавате подробна информация и за това колко харчите на клик, както и общо изразходван бюджет. Ще изброим няколко метрики, които да следите:
- Представяне на рекламите. Това включва постигнати резултати – като харесвания, достигнати потребители, честота на показване на рекламата и импрсии.
- Ангажираност. Определя се според лайк-овете на страницата, ангажираността спрямо нея и спрямо отделните постове на нея.
- Видео. Процент на гледаемост, както и каква част от видеото се гледа, също и брой гледания.
- Уебсайт. Може да включва метрики като поведение на сайта след изпращане на рекламата към него; детайли при поръчка, заплащане и пр.
- Приложения. Може да включва метрики като брой инсталирания на приложения, ангажираност спрямо приложението, предприети действия на него и пр.
- Събития. Събира данни за това колко човека се интересуват или ще посетят събитиетo, както и цена за реакция спрямо събитието – харесване, коментар и пр.
- Кликове. Може да включва метрики като лайкове, уникални кликове, процент на кликаемост върху рекламите и и цена на клик.
- Настройки. Начало на показване на рекламите, крайна дата, име, ID, тип на показване и цел.
Силата на фейсбук рекламата
Доколко ефективен е фейсбук маркетингът за бизнеса? В интернет можете да прочетете за множество успешно проведени кампании, които са довели до реални резултати, измерени в поръчки и продажби за бизнеса.
Разбира се, отново трябва да се върнем към стъпка 1 от създаването на фейсбук реклами – конкретната цел на провежданата кампания. Процентът на успеваемост е пряко обвързан с доближаването до тази цел.
Ще разкажем за три успешни фейсбук кампании, които са проработили за различни сфери на бизнеса.
Магазин за сладоледи в чужбина. Както вероятно се досещате, фейсбук реклама не е нужно да се пуска през цялата година – за този бизнес важни са пролетните и летните месеци. През есента обаче бизнесът започва да запада, а фирмата е поискала да задържи интереса до края на есента. За целта фейсбук кампанията включи създаването на приложение за фейсбук, което да набира лайкове и споделяния в мрежата. Приложението е именувано Groop Scoop – то позволява на фейсбук потребителите да канят своите приятели да посетят магазина на Baskin Robbins за сладоледи. Един потребител трябва да покани трима свои приятели, за да достигне числото 4. Когато го достигне – всички 4-ма получават купон за безплатна топка сладолед с вкус по избор. Участниците могат да са потребители, които вече са фенове на бранда. Baskin Robbins пускат фейсбук реклама, за да таргетират потребители, които не познават бранда, за да научат и да се възползват от промоцията.
Като резултат от фейсбук кампанията, Baskin Robbins постигат над 200,000 харесвания на тяхната фейсбук страница – потребители, които обожават сладоледа. Приложението им бива използвано от 8,600 потребителя, които привличат своите приятели и генерират 34,4000 купона за безплатна топка сладолед. Всички тези резултати се постигат през есента, което увеличава и продажбите на сладолед в края на сезона.
2. Cheerios
За фирми за продажби на зърнени храни сезонът не е от такова значение, както при продажбата на сладолед. Cheerios нямат много добра фейсбук страница при стартирането на кампанията, но решават да си поставят за цел да достигнат до тяхната целева аудитория, която са определили като майки с малки деца.
За да постигне това, фирмата решава да направи благотворителна акция. За всеки нов лайк на тяхната фейсбук страница, те подаряват по 1 книга на фондация „First book“, която дава книги на деца в нужда.
Фирмата пуска акцията на фейсбук реклама, като таргетира показване на рекламите на жени под 25 години с деца, като същевременно рекламите включват и промоция на акцията при закупуване на здравословни зърнени закуски.
Като резултати от фб кампанията, Cheerious отбелязват 1,500 % успеваемост, като тяхната фейсбук страница (първоначална цел) нараства от 9,000 до 130,000 фена. Като резултати от благотворителната акция отчитат дарение на повече от 124,000 книги на фондацията.
Ще дадем и един пример на по-голяма фирма с далеч по-известен бранд от предишните две. Тойота преди няколко години създаде енергоспестяващ двигател. От компанията решават, че искат да промотират този двигател в страни от Югоизточна Азия, включително Тайван, Сингапур, Индонейзия, Тайланд и Филипините.
За да промотират двигателя, те решават да създадат специални видео реклами и да ги пускат на фейсбук реклама. Двете видео реклами биват комбинирани с 2 спонсорирани поста с новини, които се показват на онези потребители, които гледат видеотата.
Като резултати от тази рекламна кампания, фейсбук страницата на двигателя на Тойота – Hybrid Synergy (а не главанта фб страница на Тойота) – отчита ръст от 0 до 50, 000 посведователи само за 3 седмици. Тези резултати се постигат с 13,000 гледания на видеото, а фб рекламите достигат до 7.4 милиона потребители.
Цифрите сами говорят за себе си. Фейсбук рекламата може да бъде мощен инструмент при провеждането на маркетинг кампании за бизнеса. Ето защо ви препоръчваме да замените скептичния поглед с желание за експериментиране във фейсбук реклами. Рекламирането във фейсбук не е трудно, посланията на рекламите са семпли, а самите реклами – ненатрапващи се на сайта. Това, както и изброените по-горе в статията фактори, прави фейсбук рекламата надеждна и силна!
Recent Comments